Algemene voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN SDK ADVOCATUUR

 

SDK Advocatuur

  1. SDK advocatuur oftewel de Klerk advocatuur is een advocatenkantoor van mw. mr. S.Y. de Klerk gevestigd te Den Haag aan de Parkstraat 83.
  2. SDK Advocatuur staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 74655485.
  3. Het BTW-nummer dat aan de eenmanszaak is toegekend is NL206862581B02.
  4. De toepasselijkheid van door (aanstaande) clienten gehanteerde algemene voorwaarden wordt door SDK Advocatuur uitdrukkelijk en op voorhand uitgesloten. Een verwijzing van een (aanstaande) client naar zijn/haar algemene voorwaarden wordt door SDK Advocatuur uitdrukkelijk niet aanvaard. Door het verlenen van een opdracht aan SDK Advocatuur of het sluiten van een overeenkomst met SDK Advocatuur, doet de (aanstaande) client uitdrukkelijk afstand van zijn/haar voorwaarden als hier omschreven.
  5. Indien een client de algemene voorwaarden van SDK Advocatuur heeft geaccepteerd en onder deze voorwaarden een overeenkomst met SDK Advocatuur is aangegaan, wordt geacht dat nadien bij iedere volgende gesloten overeenkomst, op welke wijze dan ook, er stilzwijgend akkoord is verleend door de client met de toepassing van deze voorwaarden.

 

Rechtsverhouding

  1. Alle opdrachten die worden verleend aan SDK Advocatuur, met inbegrip van wijzigingen van de opdrachten en vervolgopdrachten, beschouwd SDK Advocatuur als uitsluitend aanvaard en uit te voeren door SDK Advocatuur. Het is SDK Advocatuur toegestaan om werkzaamheden in het kader van de opdracht uit te laten voeren door een vervanger/waarnemer. Ook is het SDK Advocatuur toegestaan bij de uitvoering van opdrachten derden in te schakelen, in zulks geval zal SDK Advocatuur de inschakeling melden aan de client.
  2. Indien niet anders is overeengekomen gaat SDK Advocatuur er vanuit dat bestuurder en werknemers althans anderszins vertegenwoordigers van een client die aan SDK Advocatuur opdrachten verstrekken daartoe bevoegd zijn.

 

Contacten

  1. SDK Advocatuur kan in beginsel, tenzij anders overeengekomen, communicatie met de client of dienst contactpersoon via e-mail laten verlopen. Er kan door SDK Advocatuur niet gegarandeerd worden dat de berichten en/of bijlages en bestanden die per e-mail worden verzonden veilig danwel virusvrij zijn. SDK Advocatuur is niet aansprakelijk voor enige verlies of schade veroorzaakt door het gebruik van elektronische communicatie.

 

Honorarium / voorschotten / gefinancierde rechtsbijstand

  1. Tenzij anders is overeengekomen zal in beginsel een voorschot worden gevraagd voor de te verrichten werkzaamheden. Indien anders wordt overeengekomen, wordt er maandelijks gedeclareerd. Bij de voorschotten en de maandelijkse declaratie worden, naast het honorarium dat bestaat uit het aantal bestede uren welke worden vermenigvuldigd met het toepasselijke uurtarief, ook andere kosten zoals griffierechten, deurwaarderskosten, uittreksels en het verzenden van (aangetekende) poststukken en dergelijke in rekening gebracht bij de client. Het geldende BTW tarief op het moment van declareren, (momenteel 21%) is daarnaast verschuldigd over het honorarium en bepaalde voorschotten. Betaalde voorschotten worden altijd pas met de laatste declaratie verrekend.
  2. De client of dienst vertegenwoordiger dient alle declaraties binnen veertien dagen te voldoen, tenzij anders is overeengekomen. Indien de betaling niet (tijdig) wordt voldaan, behoudt SDK Advocatuur zich het recht voor om alle werkzaamheden per direct op te schorten c.q. te staken. Daarbij kan de vordering in dat geval uit handen worden gegeven aan een deurwaarder, waarbij aanspraak zal worden gemaakt op vergoeding van de buitengerechtelijke incassokosten die op dat moment gelden en wettelijke rentes met een minimum van EUR 22.69 exclusief BTW over dat bedrag.
  3. SDK Advocatuur declareert alle tijd die besteed is aan de opdracht, waaronder (niet uitsluitend) mede te verstaan de tijd die is besteed aan reizen, het bestuderen en opstellen van stukken, onderzoek van literatuur en jurisprudentie, correspondentie met de cliënten en derden én in- en uitgaande telefoongesprekken.
  4. In het geval SDK Advocatuur op basis van een toevoeging zal optreden voor een client, waarbij de kosten worden vergoed door de Raad van Rechtsbijstand (RvR), gaat SDK Advocatuur ervan uit dat client de correcte gegevens heeft verstrekt, zoals het BSN-nummer en inkomen.
  5. De client geeft met het verstrekken van die gegevens in verband met de verkrijging van de vergoeding door SDK Advocatuur aan derden, zoals de RvR en de Belastingdienst, akkoord. Voor eventuele gevolgen van die verstrekking is SDK Advocatuur niet aansprakelijk.
  6. Indien de gegevens die de client verstrekt heeft onjuist blijken of worden met als gevolg dat SDK Advocatuur geen aanspraak kan maken op vergoeding door de Raad van Rechtsbijstand, is de client zonder meer gehouden tot volledige betaling van het door of namens SDK Advocatuur gewerkte aantal uren vermenigvuldigd met het toepasselijke uurtarief.

 

Persoonsgegevens

  1. In verband met artikel 7 van de Verordening op de Advocatuur is SDK Advocatuur verplicht de identiteit van de client en/of zijn vertegenwoordiger(s) vast te stellen. Dit zal gebeuren door middel van het noteren van een paspoortnummer of het nummer van een andere identiteitsbewijs. Met het accepteren van deze algemene voorwaarden verleent client toestemming tot het verkrijgen, opslaan en verwerken van informatie zoals hieronder omschreven. Indien nodig, verklaart de client door deze de benodigde toestemming te hebben verkregen voor het verstrekken van persoonsgegevens.
  2. De persoonsgegevens die door de client zijn verstrekt kunnen op elk moment verwerkt worden conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). SDK Advocatuur draagt zorg voor de juiste technische en organisatorische maatregelen om de door de client verstrekte persoonsgegevens te beschermen tegen onbevoegde of ongeoorloofde verwerking, onverhoeds verlies, vernietiging of schade. SDK Advocatuur gaat er vanuit dat de client indien nodig machtigt om derden voor de opslag van deze gegevens in te schakelen, voor zover dat in overeenstemming met het voornoemde gebeurd.
  3. De persoonsgegeven van SDK Advocatuur en/of ingeschakelde derden door SDK Advocatuur mogen door de client enkel voor het uitdrukkelijke doel waarvoor die informatie aan hem/haar is verstrekt, gebruikt worden.
  4. De in dit artikel gebruikte bewoordingen hebben, tenzij de context anders vereist, dezelfde betekenis zoals daaraan is toegekend in de AVG.

 

Aansprakelijkheid

  1. De aansprakelijkheid van SDK Advocatuur ten opzichte van de client, een persoon aan wie SDK Advocatuur op verzoek van de client een advies heeft verstrekt en/of aan derden uit welken hoofde dan ook, is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval onder de door de SDK Advocatuur gesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. In geval van aansprakelijkheid zal ook het op basis van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering verschuldigde eigen risico worden vergoed.
  2. De client stelt SDK Advocatuur schadeloos voor alle aanspraken en vorderingen van derden (met inbegrip van de door SDK Advocatuur daarmee te maken kosten) die op welke wijze dan ook voortvloeien uit of verband houden met de door SDK Advocatuur voor de client uitgevoerde opdracht.
  3. SDK Advocatuur is gemachtigd door de client om eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen van derden namens de client te aanvaarden.

 

Intellectuele eigendom

  1. Het auteursrecht op alle door of namens SDK Advocatuur bij de uitvoering van de opdracht opgestelde documenten berust bij SDK Advocatuur. Behoudens de verplichtingen van SDK Advocatuur met betrekking tot de geheimhouding en overeengekomen afspraken in afwijking daarvan, is het toegestaan dat SDK Advocatuur documenten (deels) die voor een client zijn opgesteld zal gebruiken voor een andere client.

 

 

Beëindiging werkzaamheden

  1. Zowel de client als SDK Advocatuur kan de opdracht beëindigen. SDK Advocatuur zal in zulks geval een redelijke termijn in acht nemen. De opdracht zal door SDK Advocatuur enkel beëindigd worden indien daar een goede reden voor is, zoals bijvoorbeeld het uitblijven van betaling(en) van declaraties of als de client verlangt dat SDK Advocatuur zal handelen op een wijze die in strijd is met enige wet- en/of regelgeving c.q. verplichting. Indien SDK Advocatuur het besluit neemt om de opdracht te beëindigen, moet de client het openstaande honorarium en voorschotten alsmede het nog niet gedeclareerde honorarium inclusief voorschotten nog steeds voldoen.
  2. SDK Advocatuur is gerechtigd het dossier van de client onder zich te houden tot het moment dat alle declaraties volledig zijn voldaan.

Klachtenregelingen

  1. Indien er eventuele klachten zijn dan kan de client zich in elk stadium van het geding richten tot de klachtenfunctionaris van SDK Advocatuur, de klacht zal intern worden doorgeleid naar mr. R.J. van Eenennaam. Daarnaast is SDK Advocatuur aangesloten bij de Geschillen Commissie Advocatuur. De interne- en externe klachtenregeling is te vinden op de website van SDK Advocatuur (sdkadvocatuur.nl) tevens kunt u deze opvragen bij mr. S.Y. de Klerk.